Sunday 24 June 2012

Expressed Breast Milk! (EBM)

salam.. alhamdulillah dapat idea nak kongsi sesuatu dgn semua pembaca blog xercestouch ini!
beberapa hari lepas sepupu saya ade bertanya sy tentang EBM ni.. sy takdelah handal atau sgt berpengalaman, tapi sekadar berkongsi pengalaman yang baru setahun jagung untuk kebaikan umat.. ape org kate 'sharing is caring' .. ha gitula

so sepanjang bergelar seorang ummi, sy memang menyusu anak sepenuhnya dengan susu ibu, seawal 6 bulan pertama tanpa campuran makanan, exclusive susu ibu.. setelah anak berumur 6bulan ke atas, sy perkenalkan makanan tambahan namun susu tetap susu ibu.. jadi dgn kate lain sy memang penyimpan EBM sbb sy seorang ibu bekerjaya =)

apakah itu EBM? expressed breast milk adalah susu perahan ibu yang di simpan..ini adalah bekalan untuk anak sewaktu ibu bekerja dan salah satu cara untuk meningkatkan pengeluaran susu. mengikut pengalaman sy dulu, sy dah start memerah dr minggu kedua berpantang.. sbb sy nak make sure betul2 ready nnt time naik keje, lagipun sy cuti dua bulan jer.. jadi masa awal2 pump tu memang sikit je tapi alhamdulillah lama kelamaan jadi banyak sampai sakit sakit... setiap kali sy pump sy akan simpan dalam 2 bahagian.. sebahagian besar  dlm botol simpanan dan sebahagian kecil dalam plastik simpanan beku. selalunya packaging sy 3OZ (Ilmu ni sy dpt base pada experience dan drpd Puan Farah Farhan, kaunselor laktasi negara) katenye baby sampai 2 tahun mmg minum selalunya 3OZ sekali minum, ini purata so ade baby minum lg banyak and mungkin ade yang minum lagi sikit.

susu yang di simpan dalam freezer boleh digunakan paling singkat 3minggu dan paling lama 6bulan bergantung kpd saiz peti ais dan pintu. satu pintu boleh tahan 2-3minggu, dua pintu 4-5minggu dan deep freezer 6 bulan.

susu yang diperah dalam suhu bilik boleh dipakai dalam masa 4 jam..lebih dari itu perlu di buang.
susu yang di simpan di ruangan sejuk bawah boleh di simpan selama 4 hari sahaja.
susu yang diturunkan dari freezer untuk dipanasakan boleh dipakai dalam 24jam sahaja.

pemansan susu hendaklah 40darjah sahaja, BUKAN menggelegak.ini adalah untuk mengelakkan protein susu dr musnah. selalunya kt letak dlm air panas sahaja. so susu dah panas hendaklah di beri minum dalam sejam sahaja, selepas tu buang..

jadinya di atas tadi adalah serba sedikit cerita saya, pengalaman saya mengenai EBM.. semoga coretan ini dapat membantu semua ibu2 di luar sana yang sudi baca blog xercestouch ini!

sebarang pertanyaan dan komen memberangsangkan sila la email di xercestouch@gmail.com

ini adalah stok EBM sy sepanjang pantang yang di simpan dlm deep freezer! alhamdulillah..

http://www.askdrsears.com/html/2/t026900.asp

0 comments:

ping

Kedai Backlink,Backlink Percuma

How To Reach Us


View xercestouch HQ in a larger map

31 Jalan Sri Damak 18
Taman Sri Andalas
41200 Klang Selangor

 

Copyright © 2014 Reserved to xercestouch
Design by Ccicute Design