Wednesday 16 January 2013

Nursing in public! Anda berani?


Nursing in public?? 

Apa yang anda faham dengan istilah ini? Nursing in public adalah penyusuan susu ibu di khalayak umum namun tetap tidak terdedah di mana2 dan TETAP menutup aurat. 
http://xercestouch.blogspot.com/2013/01/nursing-in-public-anda-berani.html
Pernah tak anda menyusu anak anda di KLCC? Bukan di dalam bilik baby’s room atau parent’s room tetapi di tempat duduk menunggu di depan Kinokuniya misalnya. Anda biasa lakukan? Breastfeeding in public? Apa perasaan anda? Malu? Tidak selesa?Atau sudah biasa? :)
http://xercestouch.blogspot.com/2013/01/nursing-in-public-anda-berani.html

Bagi rakyat Malaysia breastfeeding in public adalah suatu yang jarang dilakukan atau masih baru dikalangan kita. Namun adakah salah menyusu di khalayak ramai? Saya sendiri menyusu in public. Pada mulanya agak segan. Tetapi setelah beberapa ketika saya sudah biasa. Lagipun saya terfikr saya sedang menganjurkan para ibu yang melihat untuk menyusu anak mereka. Dapat pahala. Tiada apa yang hendak dimalukan. Tetapi bagi mereka yang masih malu untuk breastfeed in public jangan pulak anda terus tidak breastfeed sebab xnak breastfeeding in public tapi carilah baby’s room. Anak anda berhak mendapatkan nutrien terbaik dari anda. Ingatla Human milk only for human babies!!

Ada beberapa tips untuk breastfeeding in public:

http://xercestouch.blogspot.com/2013/01/nursing-in-public-anda-berani.html
boleh dapatkan nursing ponco yang cantik ini di Eve Love Sdn Bhd

  1. Dapatkan bra yang di’design’ untuk nursing.
  1. Re’design’ baju anda. Mak saya redesign balik baju kurung saya. Ada zip di sebelah kiri kanan. mudah untuk menyusu. Tak payah bukak atau selak besar-besar.
  1. Dapatkan selendang atau nursing cover atau poncho atau gunakan tudung anda sebagai pelindung. Kalau anda bertudung labuh lebih mudah.
  1. Dapatkan sling baby untuk memudahkan penyusuan sambil anda shopping! Tangan anda bebas untuk bershopping.
  1. Latih anak untuk menyusu dengan senyap dan tak banyak bergerak. Biasakan dgn nursing cover atau ponco sejak kecil. Amru banyak bergerak. Jadi agak mencabar untuk menyusu in public lagipun selepas dia setahun dah tak mahu sangat ditutup dengan ponco. Tapi tak ada masalah cuma perlu lebih berhati-hati dan kena lebih cerdik untuk mencipta helah buat si kecil sabar sehingga ada tempat yang lebih tertutup.

Saya pernah menggunakan poncho dan nursing cover dahulu tetapi Amru rimas dan berpeluh sebab panas dekat dalam. Jadi saya mempertingkatkan skil nursing in public saya dan sekarang saya tak perlu menggunakan poncho atau nursing cover lagi. Cuma gunakan tudung yang lebih labuh sahaja. Saya juga tak gunakan sling. Kalau nak menyusu saya akan berhenti buat kerja lain dan fokuskan untuk breastfeeding sahaja. Takut-takut tak perasan baju terbukak sebab sibuk shopping. Amru aktif masa breastfeeding. 
Jadi kepada ibu-ibu di luar sana yang masih ragu-ragu untuk brestfeeding in public, yakin pada diri anda mampu lakukannya. Jangan risau apa orang kata. Di USA mereka ada undang-undang yang mempertahankan hak para ibu menyusu di tempat awam.
p/s:Tengok petikan berita di bawah. Baru saya tahu ada jugak para ibu yang dihalau pak guard sebab breastfeeding in public.
http://xercestouch.blogspot.com/2013/01/nursing-in-public-anda-berani.html
Anda ada sebarang pertanyaan atau ingin berkongsi pendapat atau apa sahaja berkenaan breastfeeding dengan saya? sila hubungi saya di https://www.facebook.com/pages/Be-Healthy/349720521785433 atau email www.xercestouch@gmail.com.
JOM MENYUSU ANAK SEHINGGA DUA TAHUN!! :)

2 comments:

Unknown said...

sokong nursing in public!!! janji tutup aurat sudahlaaa...=)

www.mummysayf.blogspot.com

Unknown said...

saya selalu nursing in public..hehe..kadang baby tak nyempat2 meragam nak tido (tapi nak ngempeng dulu sebelum lena..hehe), so parking je la yg mane sempat..masih blum ade kesempatan nak beli cover nursing tu, just tutup dgn shawl je ;)

irsyahealthyhouse.blogspot.com

ping

Kedai Backlink,Backlink Percuma

How To Reach Us


View xercestouch HQ in a larger map

31 Jalan Sri Damak 18
Taman Sri Andalas
41200 Klang Selangor

 

Copyright © 2014 Reserved to xercestouch
Design by Ccicute Design